Aby wypracować pełen etat w miesiącu, trzeba spędzić w pracy średnio 168 godzin. Często codzienne obowiązki są dość monotonne, przez co z czasem zaangażowanie pracowników maleje. Istnieją jednak sposoby, które sprawiają, że praca w firmie jest komfortowa, a każdy z zapałem wykonuje powierzone mu zadania.
Dobrym przykładem jest grywalizacja. Na czym polega wykorzystanie gier w firmowym świecie?
Na czym polega grywalizacja?
Grywalizacja to wykorzystanie technik dostępnych w grach komputerowych w celu motywacji pracowników.
Nie od dziś wiadomo, że ludzie posiadają w sobie naturalne chęci do konkurowania. Człowiek pragnie wygrywać i czerpać z tego korzyści. Użycie elementów gier w firmie pozwala na urozmaicenie codziennej pracy. Sprawia także, że wykonywanie zwykłych czynności staje się ciekawym wyzwaniem, a nie obowiązkiem.
Wykorzystanie grywalizacji podczas rekrutacji – przykład
Coraz częściej podczas rekrutacji na konkretne stanowisko w firmie mamy styczność z technikami grywalizacji. Mogą być one wykorzystane w mniejszym lub większym stopniu. Doskonałym przykładem jest proces poszukiwania pracowników przez Kampanie Piwowarską. Pierwszy etap rozgrywał się na specjalnej platformie, wymagał stworzenia postaci i przyznania jej konkretnych cech. Podczas gry kandydat musiał odpowiedzieć na wiele pytań i wykazać się wiedzą. Taki typ rekrutacji pozwala na poznanie ewentualnego przyszłego pracownika, sprawdzenia jak radzi sobie w różnych sytuacjach. Gra pozwala wyzwolić kreatywność i wyobraźnię, a nawet przekonać się, jak kandydat radzi sobie w interakcji z innymi ludźmi.
Grywalizacja podczas procesu rekrutacji stawia w dobrym świetle także markę. Ciekawy sposób szukania pracowników powoduje, że firma wyróżnia się na tle innych.
Grywalizacja w firmie – od czego zacząć?
Grywalizacja pomaga utrzymać motywację pracowników na wysokim poziomie. Aby tak się jednak stało, muszą zostać spełnione określone warunki. Przede wszystkim gra pracowników nie może opierać się na działaniu na szkodę drugiej osoby.
Grywalizacja to pozytywne współzawodnictwo jednostek lub grup. Jeśli rywalizacja odbywa się w grupach, pomiędzy pracownikami może wytworzyć się więź, która jeszcze bardziej napędza do działania.
Grywalizacja w firmie – fabuła gry
Konkurowanie pracowników i zbieranie punktów, które potem przekładają się na premię to dość znana praktyka. Czym więc wyróżnia się grywalizacja?
Wdrożenie elementów gier w firmie wymaga odpowiedniej fabuły. Gra powinna przedstawiać ciekawą historię, tworzyć świat, w którym pracownicy będą wykonywać powierzone im zadania. Istnienie fabuły sprawia, że codzienne czynności i rutynowe działania zamieniają się w zabawę. Tło rywalizacji wpływa na zaangażowanie, aktywność, pomysłowość i chęci pracowników. Należy jednak pamiętać, że głównym celem grywalizacji jest wykonanie zadania, a nie sama zabawa.
Określenie jasnego celu i zasad
Aby wdrożenie technik grywalizacji w firmie przyniosło pożądany efekt, należy dobrze przemyśleć cały proces. Jeszcze przed rozpoczęciem gry dobrze ustalić:
- jaki jest główny cel prowadzenia gry,
- na jakiej platformie ma odbywać się grywalizacja,
- proste i jasne dla wszystkich zasady,
- nagrody, które zmotywują pracowników do aktywnego uczestnictwa,
- zachowania pożądane u pracowników,
- zachowania, które należy wyeliminować.
Jeśli grywalizacja składa się z kilku poziomów, warto na bieżąco ją monitorować. Podczas gry pracodawca może konsultować z pracownikami elementy gier oraz przykładowe zadania. Opinie uczestników są bardzo ważne do oceny czy cały proces przebiega sprawnie i zmierza do osiągnięcia celu firmy.
Grywalizacja w firmie – najczęstsze błędy
Dobrze poprowadzony proces gier, kończy się zwykle osiągnięciem celu firmy. Czasem jednak błędy popełnione na poszczególnych poziomach zaburzają rytm i zadania nie zostają wykonane tak, jak powinny. Głównym tego powodem mogą być skomplikowane zasady. Zadania powinny być możliwe do wykonania i zrozumiałe dla wszystkich uczestników gier. W błąd często wprowadza również niejasno określony cel.
Pracownicy muszą wiedzieć, do czego dążą. Dzięki osiąganiu kolejnych poziomów utrzymuje się ich motywacja i chęci. Zawiły cel sprawia, że sami nie wiedzą, czego tak naprawdę oczekuje od nich klient i pracodawca. Należy pamiętać, że elementy gier w firmie wprowadzane są dla pracownika. Zdobycie każdego poziomu musi więc być nagradzane. Pracownicy muszą wiedzieć, o co walczą, bo to najbardziej motywuje ich do aktywnego uczestnictwa w zadaniach.
Zalety grywalizacji w biznesie
Dobrze przeprowadzony proces grywalizacji ma sporo zalet, począwszy od rekrutacji, aż po pracę z klientem. Zadania z elementami gier sprawdzają się zarówno w dużych, jak i małych firmach. Co można osiągnąć poprzez użycie platform do gier?
- Budowanie więzi i relacji wśród graczy. Nie od dziś wiadomo, że praca w zgranym zespole przynosi o wiele lepsze efekty. Grywalizacja pomaga w komunikacji i wzajemnym motywowaniu się. Uczestnicy mogą porównywać i wspólnie komentować poszczególne elementy gier.
- Wykreowanie dobrych zachowań. Jasno określone zasady gier pozwalają na eliminację złych zachowań. Pracownicy podczas gier stosują się do zasad i w sposób naturalny przyjmują dobrą postawę.
- Wzrost zaangażowania. Wykonywanie codziennie tych samym obowiązków sprawia, że łatwo popadamy w rutynę. Wyzwania, jakie stawiają przed pracownikami elementy gier, sprawiają, że na nowo odzyskują oni motywację i chęci do działania.
- Łatwa adaptacja nowych osób i ciekawe szkolenia. Grywalizacja pozwala na łatwe i proste przyswojenie informacji. Wdrożenie nowych osób na platformie jest więc szybsze. Także szkolenia, które odbywają się podczas gry, zachęcają uczestników do nauki i rywalizacji o jak największą liczbę punktów.
Grywalizacja – sposób na rozwój przedsiębiorstwa
Użycie elementów gier do osiągania celów w firmy jest wciąż nowym zjawiskiem. Ich skuteczność wpływa jednak na to, że są coraz bardziej popularne. Wzrost chęci i zaangażowania pracowników spowodowany możliwą nagrodą przekłada się na wyniki firmy i zadowolenie klienta. Grywalizacja przynosi więc obopólne korzyści i warto z niej czerpać.
Warto mieć na względzie to, że grywalizacja usprawnia proces doboru pracowników do organizacji, później ułatwia im adaptację oraz wpływa na ich rozwój w danej organizacji.