Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiążę się z wieloma obowiązkami. Do tego dochodzi odpowiedzialność za wszystko, co dzieje się w firmie. Pracodawcy odpowiadają więc za zatrudnienie pracownika. Muszą wiedzieć jakie są rodzaje umów, z czym się wiążą i jaki rodzaj będzie dobry dla obu stron w danej sytuacji.
Z drugiej strony pracownik też musi wiedzieć jakie są rodzaje umów, i która będzie dla niego najlepsza.
Co warto wiedzieć?
Dlatego w tym artykule znajdują się odpowiedzi na pytania:
- Co wpływa na wybór formy zatrudnienia?
- Jakie są rodzaje form zatrudnienia pracownika?
- Jakie są cechy charakterystyczne poszczególnych form zatrudnienia pracownika?
- Które formy zatrudnienia pracownika w pracy są najlepsze?
Co wpływa na wybór formy zatrudnienia?
Formy zatrudnienia pracownika będą się od siebie różniły. Różnice pojawiać się będą w zobowiązaniach pracownika i pracodawcy.
Dodatkowo, inna umowa to inne koszty. Różne umowy są przeznaczone do różnych celów. To od nich najczęściej będzie zależeć to, na jakiej umowie pracownik zostanie przyjęty do pracy.
Rodzaje form zatrudnienia pracownika w pracy
W świetle prawa wyróżnia się trzy podstawowe formy zatrudnienia pracownika. Są to:
- umowa o pracę,
- umowa zlecenie,
- oraz umowa o dzieło.
Każda z tych form zatrudnienia posiada inną charakterystykę. Daje również inne korzyści oraz wiąże się z innymi kosztami. Opis każdej z nich znajduje się poniżej.
Umowa o pracę
Umowa o pracę jest najbardziej popularną formą zatrudnienia pracownika. Ogólnie rzecz biorąc, w świetle prawa, pracownikiem może nazywać się ta osoba, która posiada umowę o pracę.
Dzięki takiemu rodzajowi zatrudnienia pracownik może cieszyć się wieloma korzyściami wnikającymi z kodeksu pracy. Dla pracodawcy natomiast jest to najmniej korzystny rodzaj umowy.
Umowa o pracę – charakterystyka
Umowa o pracę dokładnie określa czas, miejsce i rodzaj wykonywanej pracy. Praca ma być wykonywana pod kierownictwem. Sam pracownik natomiast wykonuje wskazane czynności w zamian za określone wynagrodzenie.
Umowa o pracę – korzyści dla pracownika
- pracownika obowiązuje kodeks pracy i związane z nim przywileje,
- czas pracy jest uregulowany,
- pracownik posiada określone wynagrodzenie,
- kodeks pracy określa również wynagrodzenie chorobowe,
- kodeks pracy mówi też o płatnym urlopie.
Umowa o pracę – koszty dla pracodawcy
Koszty dla pracodawcy od osób, które mają umowę o pracę to przede wszystkim pełne składki ZUS.
Tutaj składki są wyższe, niż w przypadku innych umów. Jest to wynagrodzenie minimalne plus jedna piąte tego jako składka na ubezpieczenie.
Umowa o pracę – rodzaje
- czas określony,
- czas nieokreślony,
- okres próbny,
- na zastępstwo.
Umowa zlecenie
Umowa zlecenie jest znacznie luźniejszą formą zatrudnienia. Zarówno dla pracodawcy, jak i dla osób zobowiązanych do wykonania pracy. Tutaj koszty i zobowiązania obu stron są mniejsze. Jest to jedna z bardziej lubianych umów przez osoby zatrudniające.
Umowa zlecenie – co oznacza dla pracownika?
Jest to rodzaj umowy, za którą najmniej przepadają pracownicy. Dlaczego? Ponieważ nie mają czegoś takiego jak płatny urlop, czy wynagrodzenie chorobowe. W związku z tym, gdy nie będzie pracownika w pracy, po prostu nie otrzyma wynagrodzenia.
Umowa zlecenie wiąże się jeszcze z jedną rzeczą, która w różnych sytuacjach może być zarówno dobra lub nie. Chodzi tu często o brak okresu wypowiedzenia w umowie.
Oznacza to, że pracownik może zostać zwolniony z dnia na dzień. Ale również pracownik może odejść z pracy z dnia na dzień.
Umowa zlecenie – koszty dla pracodawcy
Dla umowy zlecenie obowiązuje minimalna stawka godzinowa. Dodatkowo, pracodawca musi opłacać składki na ubezpieczenie pracownika.
Umowa zlecenie – charakterystyka
Pracownik jest zobowiązany do wykonywania pracy. I tyle. W umowie nie ma mowy o efektach pracy. Pracownik ma ją wykonywać w określony sposób.
Umowa o dzieło
Umowa o dzieło to umowa, w której najważniejszy jest efekt pracy, a nie czas na nią poświęcony. Bardzo często jest tak, że pracodawca daje wolną rękę pracownikowi jeżeli chodzi o sposób wykonania.
Pracodawcy zależy najczęściej na samym efekcie końcowym.
Umowa o dzieło – co to oznacza dla pracownika?
Umowa o dzieło to umowa, która daje pracownikowi różne korzyści, ale też posiada liczne wady.
Do największych korzyści należy wolność wyboru. Czas, miejsce i sposób wykonania pracy jest najczęściej dowolny. Jedyne, co musi się zgadzać, to określony efekt pracy.
Minusem jednak jest fakt, że umowa o dzieło nie daje pracownikowi możliwości korzystania z kodeksu pracy.
Zobowiązuje się do wykonania umowy o dzieło. Za to dostaje wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest więc zależne od wykonania dzieła.
Koszty dla pracodawcy przy umowie o dzieło
Umowa o dzieło to minimalne koszty do pracodawcy. Umowa o dzieło to jedynie wynagrodzenie dla strony pracującej.
W grę nie wchodzą takie koszty jak składki ZUS, jak w przypadku umowy zlecenie czy umowy o pracę.
W przypadku zatrudnienia na ten rodzaj umowy strony zobowiązują się do wzajemnego wykonania czynności.
Jakie formy zatrudnienia pracownika są najlepsze (jaka umowa)?
Umowa o pracę, umowa zlecenie czy umowa o dzieło? To, która umowa jest lepsza zależy od wielu czynników. Warto, aby rodzaj umowy był korzystny dla obu stron.
Wiadomo, że umowa o pracę. To z niej pracownik może czerpać korzyści i nie być wyzyskiwany. Dla pracodawcy to także bezpieczna opcja, bo zatrudniony nie odejdzie z dnia na dzień (jak np przy zleceniówce).